6724 Szeged, Kátay utca 23. +36-70/292-8580 info@redzonesport.hu

Kornél Blogja: A lefekvés előtti tusolás javítja az alvás minőségét

Nem csak a RedZone Sport szegedi edzőterme, valamint a hozzá tartozó honlap újult meg, elindult Kornél Blogja is. Ebben a terem szakmai vezetője, Bubori Kornél beszél a funkcionális edzéshez kapcsolódó hasznos információkról, tudományos témákról és a vendégek számára alkalmazható tapasztalatokról.

Találkoztam egy érdekes tanulmánnyal, amelynek az a célja, hogy kiderítse: egy 10 perces, körülbelül 40 Celsius-fokos zuhanyzás felgyorsítja-e az elalvási folyamatokat?

Tizenegy profi labdarúgót figyeltek meg a szezon során, átlagéletkoruk 18 év. Öt napon át edzés, egy nap mérkőzés és egy szabadnap – ez volt a heti ciklusuk. Három napot úgy vizsgáltak, hogy edzés után tusoltak és lefekvés előtt nem, a másik három napon pedig lefekvés előtt egy körülbelül 40 Celsius-fokos, tízperces zuhanyt vettek. Az alvás monitorozását az éjszaka során az IButton rendszerrel végezték disztális és proximális bőrhőmérséklet alapján.

Mit találtak? A lefekvés előtti zuhanyozás alatt szignifikánsan megemelkedett a disztális bőrhőmérséklet 1,1 fokkal, ez a hőmérsékletemelkedés a lefekvés utáni 30 percben is fennmaradt. Az alvás hatékonysága így 2 százalékkal javult, az elalvás pedig 7 perccel gyorsabban történt meg.

Mit jelent ez? Összességében elmondható, hogy a meleg zuhany befolyásolja a hőszabályozási folyamatokat, amely gyorsabb és hatékonyabb alvást eredményez.

A tanulmány célja tehát az volt, hogy megtudjuk, a forró tusolás mennyire képes manipulálni a bőrhőmérsékletét, és ez hogyan befolyásolja az alvást. Véleményem szerint elmondható, hogy ez a fajta tusolás a lefekvés előtt egyértelműen pozitívan hat az alvási folyamatokra, ráadásul egyéb általam ismert tanulmányok is hasonló eredményekről számoltak be. Itt említeném meg, hogy más elemzések a forró fürdőt még hatékonyabbnak találták, mint a zuhanyozást. Tehát az edzők javasolhatják sportolóiknak a forró fürdő alkalmazását megterhelő időszakban, ezzel segítve a gyorsabb regenerációt. Mivel ezt a szakaszt gyorsítani tudjuk vele, így periodizációs módszerként is alkalmazhatjuk.

Forrás: Whitworth-Turner C, Di Michele R, Muir I, Gregson W & Drust B. (2017): A shower before bedtime may improve the sleep onset latency of youth soccer players, European Journal of Sport Science.

Kornél blogja az ATP Szövegírás segítségével valósul meg. További információk itt!

RedZone Sport

Cím: 6724 Szeged, Kátay utca 23.
Telefon: +36-70/292-8580
E-mail: info@redzonesport.hu

Kövess minket!

Instagram

Nyitvatartás

Hétfő-péntek: 8.00-20.00
Szombat: 8.00-12.00
Vasárnap: zárva

Minden edzésre
előre bejelentkezés szükséges!