6724 Szeged, Kátay utca 23. +36-70/292-8580 info@redzonesport.hu

Kornél Blogja: Ellenállásos edzés gyermekkorban

Nem csak a RedZone Sport szegedi edzőterme, valamint a hozzá tartozó honlap újult meg, elindult Kornél Blogja is. Ebben a terem szakmai vezetője, Bubori Kornél beszél a funkcionális edzéshez kapcsolódó hasznos információkról, tudományos témákról és a vendégek számára alkalmazható tapasztalatokról.

Elég szép számban áll rendelkezésre tanulmány a gyermek-, illetve serdülőkorban végzett ellenállásos edzés hatásának témakörében, ennek ellenére kevés edző, testnevelő tanár, szülő lát tisztán ebben a témakörben. Ennek a cikknek a célja, hogy felhívja a figyelmet a tudatosan végzett és megtervezett súlyzós edzés pozitív hatásaira gyermek- és serdülőkorban. Vajon támogatja az optimális fejlődést és teljesítményt a súlyzós edzés fiatal korban?

Ahhoz, hogy tisztább képet kapjunk a témakörről, két definíciót szeretnék megemlíteni.

Erő edzés: A külső erők és a mozgás közben fellépő belső erők, ellenállások legyőzésének a képességét értjük az izomzat aktív tevékenységével. Az erő edzést végezhetünk szabad súllyal, saját testsúllyal, gépekkel és egyéb eszközökkel is.

Core edzés: Ez alatt minden olyan izom edzését értjük, amely a gerinc neutrális helyzetének fenntartásáért felel, akár statikus, akár dinamikus környezetben. Fiatal korban ennek a programnak meg kell jelennie a képzés során.

Kutatási eredmények összegzése: Fiatal korban a súlyzós edzések pozitív hatása elsősorban a központi-idegrendszeri alkalmazkodás szempontjából hangsúlyos. Megnövekedett erőpotenciálhoz vezet, az izom összehúzódási funkciója javul, a csontok ásványianyag-tartalma pozitív irányban változik. Kockázati tényezőként említi szinte minden tanulmány a növekedési fázis felgyorsulásának szakaszán a még nem megszilárdult csontok lágy, porcos végződéseit.  Egyértelmű, hogy a súlyzós edzések előnyei jóval meghaladják a kockázati faktorokat. Problémát a nem megfelelő felügyelet, a rossz terhelési stratégiák, a témában való nem megfelelő vagy gyenge ismeretek jelentik. Az edzőknek tisztában kell lenniük a sportoló lehetőségeivel. Minden tanulmány pozitív hatásként említi a hosszú távon a sérülés kockázatának csökkentését.  

Érdekesség: az erő edzés során történt sérülési arány 0,035/100 óra edzéssel töltött idő alatt. A fiatal súlyemelők edzése során történt sérülési arány 0,29/100 óra súlyemelőedzéssel töltött idő alatt, míg az amerikai futballhoz köthető edzés során történt sérülési arány 0,8/100 óra az edzéssel töltött idő alatt.

Azt gondolom, nem kérdés, hogy fiatal korban végzett erő edzés pozitívan hat a sportoló fejlődésére. A legmagasabb kockázati tényező ebben a gépezetben az edző felkészültsége lehet. Fontos: nem kísérletezési terület a fiatalok edzése!

Két költői kérdés:

  • Goblet guggolás 4 kilós kettlebellel  (akár excentrikus fázisban könyök nyújtással, korrekció) nem elképzelhető egyes edzők számára. Egy TRX-szel végzett egylábas guggolás viszont ugyanennek az edzőnek rendben van. Kérdés: melyik gyakorlatnál hat nagyobb erőhatás a térd- és csípőízületre?
  • Féltérdelésben 4 kilós kettlebell mellkastól tolás fej fölé – van, aki szerint elképzelhetetlen, mert minek külső ellenállás? Kézenállás viszont egy akár testnevelés órán alkalmazott és kötelező gyakorlat. Kérdés: melyik gyakorlatnál hat nagyobb erőhatás a váll ízületre?

Ez pedig már nem kérdés, hanem tény: tudjuk-e, hogy maximális sebességű sprintfutás során, fékezés és irányváltás után, a saját testsúlyunkhoz képest mekkora erőhatás éri az alsó végtag ízületeit? A válasz, hogy hatszorosa, nyolcszorosa a saját testsúlyunkhoz képest. Ezt valaki tiltja? Nem. Nem is kell. Felkészíteni rá a sportolókat, kell? Kellene!

Források:

  • Granacher U, Lesinski M, Büsch D, et al. Effects of Resistance Training in Youth Athletes on Muscular Fitness and Athletic Performance: A Conceptual Model for Long-Term Athlete Development. Front Physiol 2016;7:164
  • Miller MG, Cheatham CC, Patel ND. Resistance training for adolescents. Pediatr Clin North Am 2010;57:671-82.
  • American Academy of Pediatrics Council on Sports Medicine and Fitness. McCambridge TM, Stricker PR. Strength training by children and adolescents. Pediatrics 2008;121:835-40.

Kornél Blogja az ATP Szövegírás szövegírói segítségével valósul meg. Itt találod őket, ha kattintasz!

RedZone Sport

Cím: 6724 Szeged, Kátay utca 23.
Telefon: +36-70/292-8580
E-mail: info@redzonesport.hu

Kövess minket!

Instagram

Nyitvatartás

Hétfő-péntek: 8.00-20.00
Szombat: 8.00-12.00
Vasárnap: zárva

Minden edzésre
előre bejelentkezés szükséges!